Parerea mea despre ~Sophie’s World~

Cu mult entuziasm mi-am comandat de pe e-bay aceasta carte, despre care am auzit numai lucruri bune. Cu si mai mult entuziasm am sarit de pe scaun cand am auzit cartea cazand pe podea. Yes!!! Am mirosit-o, am studiat-o, si am inceput sa o citesc…

O lectura foarte placuta si usoara, ca prima impresie, dar stai putin, uite ca te si invata despre filosofie! Da, aceasta carte e practic un manual de filosofie care pe alocuri pare ca e povestit in mod simplistic, dar mai tarziu autorul pare sa uite ca aceasta istorie a filosofiei ii este povestita Sophiei, un copil, si intra in termeni mult prea complicati si idei mult prea complexe, incat e foarte putin credibil faptul ca Sophie intelege mare lucru. Si nu numai ca intelege fata, dar si retine in detaliu, si lucrul asta ma enerveaza, ca eu nu retin toate amanuntele, si sunt frustratata ca un copil poate fi mai destept ca mine. Ma enerveaza si sarcasmul si obraznicia Sophiei pe alocuri, care nu sunt sanctionate ( eu fiind un copil foarte cuminte si respectuos).

Mi-a placut foarte tare partea cu filosofia antica, absolut fascinant, si spre rusinea mea nu as putea sa povestesc in detaliu despre ce e vorba, desi atunci cand citeam cartea ma simteam enorm de inspirata si inteleapta si emanam citate din Aristotel si Platon. Dintr-un motiv oarecare, nu imi mai amintesc mare lucru. Si acel motiv e probabil faptul ca Jostein Gaarder mi-a oferit mult mult prea multe detalii, cand creierul meu era pregatit pentru o poveste, pentru fictiune si doar referinte filosofice! Apreciez intentia lui de a aduce filosofia pe farfuria omului de rand, ce nu are habar de ea, si nici nu a fost vreodata interesat de ea. O apreciez, deoarece stiu ca acest om nu va pune niciodata mana pe o carte de filosofie, cel putin nu de bunavoie. Si practic, ce face Jostein Gaarder cu noi? Ne pacaleste, ne face sa credem ca vom citi o poveste ce se invarte in jurul unei fete, dar nici gand! El ne prinde in plasa unui mister filosofic si a metatextului, ne ameteste bine, si poate oamenii mai destepti ca mine se prind mai repede de faptul ca autorul foloseste metatextul si relatia autor-personaj pentru a ilustra anumite viziuni filosofice si pentru a face aluzie la existenta unei Fiinte supreme ce conduce Universul. Foarte inteligent! Chiar imi place ce face Gaarder aici, dar vai ce m-am mai plictisit de la o vreme, chiar nu mai voiam sa aud de filosofie! Si am abandonat cartea, spre rusinea mea si a neuronilor mei. Poate a fost de vina si faptul ca am citit-o calatorind, si aceasta nu e o carte de tren/autocar/avion, ci o carte de citit cu toate simturile si toti porii creierului deschisi. Si asta am sa fac. Azi iau cartea o scutur de praf, o miros, si re-incep sa o citesc…

 

2 gânduri despre &8222;Parerea mea despre ~Sophie’s World~&8221;

Lasă un răspuns

